לקראת שבת | פרשת ויצא

פרשת ויצא - חלום יעקב ונדרו

יואב פלדמן
פרשת ויצא מתארת את המשך חיי יעקב בבריחתו מפני עשו וכן בהליכתו לחרן למצוא אישה. לאחר מכן מתוארת מסכת השקרים של לבן ביעקב, החלפת לאה ברחל, רמאויות בהלנת שכר ועוד. הפרשה מסתיימת בהסכם שנעשה בין יעקב ללבן ובחזרת יעקב למחניים.

פרשתנו היא פרשה סגורה, שאין בה הפסקות כלל בספר התורה, לכן יש באופייה מבנה סיפורי אחד המתאר את פרשת גלותו של יעקב בבית לבן. נראה שישנו קשר בין פתיחת הפרשה לסיומה והוא עניין המלאכים. בתחילת הפרשה רואה יעקב מלאכים בחלומו וגם בסיום הפרשה יעקב נפגש עם מלאכי אלוהים.

ארצה הפעם להתמקד בחלום המופלא של יעקב ותוצאותיו.

וַיֵּצֵא יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ, חָרָנָה. וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.  וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ.  וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו, וַיֹּאמַר, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ, וֵאלֹהֵי יִצְחָק; הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ--לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֶךָ.  וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ.  וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת:  כִּי, לֹא אֶעֱזָבְךָ, עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ.  וַיִּיקַץ יַעֲקֹב, מִשְּׁנָתוֹ, וַיֹּאמֶר, אָכֵן יֵשׁ יְהוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי. וַיִּירָא, וַיֹּאמַר, מַה-נּוֹרָא, הַמָּקוֹם הַזֶּה:  אֵין זֶה, כִּי אִם-בֵּית אֱלֹהִים, וְזֶה, שַׁעַר הַשָּׁמָיִם.  וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר, וַיִּקַּח אֶת-הָאֶבֶן אֲשֶׁר-שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיָּשֶׂם אֹתָהּ, מַצֵּבָה; וַיִּצֹק שֶׁמֶן, עַל-רֹאשָׁהּ.  וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, בֵּית-אֵל; וְאוּלָם לוּז שֵׁם-הָעִיר, לָרִאשֹׁנָה. וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר:  אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי, וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ, וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ.  ְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם, אֶל-בֵּית אָבִי; וְהָיָה יְהוָה לִי, לֵאלֹהִים. וְהָאֶבֶן הַזֹּאת, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה--יִהְיֶה, בֵּית אֱלֹהִים; וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי, עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ.

מהי משמעותו של חלום בו עולים ויורדים מלאכי אלוהים, ומה הקשר לדברי הקב"ה בהמשך, כאשר מבטיחו על הזרע והארץ? מהי אותה שמירה המדוברת כאן ?


ישנה שאלה נוספת: הרי המלאכים קודם יורדים בסולם ורק לאחר מכן עולים. מדוע סדר הכתובים הפוך? קודם עולים ואז יורדים? הרשב"ם מבאר שאין לייחס לכך משמעות כיון שכך דרך המקרא, לדבר בלשון בני אדם, ולכן ניתן לומר עולים ויורדים בו.

רש"י מבאר את מהות החלום באופן אחר את משמעות החלום:

"עולים תחלה ואחר כך יורדים, מלאכים שליווהו בארץ אין יוצאים חוצה לארץ ועלו לרקיע, וירדו מלאכי חוצה לארץ ללוותו".
רש"י מבאר את משמעות החלום באופן ישיר לגבי יעקב אבינו. יעקב מלווה בפחדים וחששות בבריחתו מעשו אל הגלות ואל הלא נודע. יעקב עוזב את ביתו ומבטחו ופונה למקום אחר, וחרבו החדה של עשו מונחת על צוארו. מה יעשה? החלום מבטא את תשובת ה' - מלאכים שליוו ושמרו את יעקב בארץ עלו לרקיע ומאידך ירדו מלאכים אחרים לשמרו - מלאכי חוצה לארץ. הקב"ה באמצעות החלום מבטיח ליעקב שמירה מיוחדת
בזמן שהותו בגלות.


 
הרמב"ן בשיטתו בספר בראשית רואה את מהות החלום בהיבט רחב יותר, בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים" ואלו דבריו:

הייתה זאת המראה כענין בין הבתרים לאברם, כי הראהו ממשלת ארבע מלכויות ומעלתם וירידתם, וזה טעם "מלאכי אלוהים" כמו שנאמר בדניאל (י כ, יג): שר מלכות יון, ושר מלכות פרס, והבטיחו כי הוא יתעלה יהיה עמו בכל אשר ילך ביניהם וישמרנו ויצילנו מידם

הראה לו הקב"ה ארבע מלכויות מושלן ואבדן, הראהו שר מלכות בבל עולה שבעים עוקים ויורד, והראהו שר מלכות מדי עולה חמישים ושנים עוקים ויורד, והראהו שר מלכות יון עולה מאה ושמונים עוקים ויורד, והראהו שר מלכות אדום עולה ואינו יורד, אמר לו יעקב אך אל שאול תורד (ישעיה יד טו), אמר לו הקב"ה אם תגביה כנשר וגו' (עובדיה א ד).

הרמב"ן על פי המדרש רואה בסולם יעקב רמז לארבע מלכויות ששלטו בעולם ושעבדו את ישראל.
המסר מן הסיפור הוא שכל המלכויות יעלו בסולם וישלטו על העולם אך זוהי תהיה ממשלה זמנית. אולם כאשר ישראל יעלו בסולם לא תהא להם ירידה. יעקב בסיפורנו בגלותו מהארץ לחו"ל מקפל בתוכו את סיפורי גלויות ישראל השונות. הקב"ה מבטיח שמירה וברכה הן ליעקב הפרטי והן לישראל כאומה.
המאמר באדיבות: ישיבת הסדר 'ברכת משה' מעלה אדומים.
סרטונים מומלצים:
דמותן וסוד כוחן של אמותינו
דמותה וסוד כוחה של רחל אמנו
שיר לשבת
לכה דודי - רבי שלמה קרליבך

אין תגובות:

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ
לֹא־רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא־צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם־לִשְמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה׳