לקראת שבת | פרשת אחרי מות

משמה של הפרשה "אחרי מות", אנו מבינים שהפרשה מתרחשת אחרי אירוע שקרה ...מי מת? מתי מתו? בפרשת שמיני, לפני שלוש פרשות, מתו שני כוהנים חשובים - הבנים של אהרון הכהן אחיו של משה.
פרשה זו פותחת בהסבר ואזהרה על הטעות של בני אהרון ומה אסור לעשות כדי שלא יקרה שוב.
האזהרה היא : "אל יבוא בכל עת אל הקודש". האל אוסר על כניסת הכוהנים והקרבת קורבן לפי הרגש והרצון האישי ומצווה שהקרבת הקורבנות תיעשה רק על פי הכללים של התורה. דמיינו למשל ששומר הראש של ראש הממשלה ייכנס לביתו מתי שמתחשק לו וללא רשותו של ראש הממשלה, כאילו שכח מי הבעל בית פה... בניו של אהרון הקריבו קורבן כשהתחשק להם וה' מדגיש שהדבר אסור.
מיד לאחר האזהרה התורה מדברת על המועד הכי חשוב שלנו כעם ומסביר את תפקיד הכוהנים בזמן זה.
על איזה יום מדובר? יום הכיפורים. כיום, מוּכָּר לנו יום הכיפורים כיום של תפילה בבית הכנסת. אבל זהו רק תחליף לעבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים בבית- המקדש והמשכן שהיו בתקופת התורה.
הפרשה מתארת את הטקס של יום הכיפורים שבו נכנס הכוהן הגדול למקום הקדוש ביותר במקדש - קודש הקודשים. שם הוא מכפר על חטאֵי ישראל, חטאֵי בני ביתו וחטאיו שלו. הוא היה מעביר את החטאים באופן סמלי אל השָׂעִיר לעזאזל, ושולח אותו למִדְבָּר.
בהמשך הפרשה מוזכרים חוקים שעוסקים בתחומים שונים - דיני שחיטת בעלי חיים, איסור גילוי עֲרָיוֹת ומעשֵׂי תועבה אחרים. קובץ חוקים זה מכונה "ספר הקדוּשה".

אין תגובות:

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְהִשְלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ
לֹא־רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא־צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם־לִשְמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה׳